بهترین روش درس خواندن چیست؟ – آشنایی با ۱۷ روش موثر
بهترین روش های درس خواندن شامل مجموعهای از تکنیکهای مؤثر برای افزایش تمرکز، درک مطلب و ماندگاری اطلاعات در حافظه هستند. ازجمله این روشها میتوان به روش SQ3R، سیستم لایتنر، تمرین مرور حرفهای، روش PQ4R، تکنیک فاینمن، تمرین یادآوری، کدگذاری با رنگ، نقشه ذهنی، تکنیک ساخت الگوی معنادار، تکنیک پومودورو و روش بارش کلامی اشاره کرد. همه دانشآموزان و دانشجویان بهدنبال یادگیری بهترین روش درس خواندن هستند تا در کمترین زمان ممکن، بیشترین اطلاعات را یاد بگیرند و برای مدت طولانی بهخاطر بسپارند. به همین دلیل، در این مطلب از مجله فرادرس، یاد میگیریم بهترین روش درس خواندن چیست و نحوه استفاده از هر روش چگونه است. همچنین در ادامه، روشهای درست مطالعه و درس خواندن را یاد میگیریم تا با کمک آنها، مقدمات مورد نیاز برای استفاده از بهترین روشهای درس خواندن بیشتر فراهم شود.
آنچه در این مطلب میآموزید:
- ا اصول درس خواندن و نحوه پیادهسازی آنها در زندگی روزمره آشنا میشوید.
- نحوه استفاده از تکنیکهایی مثل Active Recall، پومودورو و لایتنر را یاد میگیرید.
- خواهید توانست با استفاده از ابزارها و مثالهای کاربردی، قدرت یادگیری خود را ارتقا دهید.
- با موثرترین روشهای مطالعه مانند SQ3R، فایمن و PQ4R آشنا میشوید.
- میآموزید چطور عادتهای مطالعاتی پایدار و اصولی بسازید.
- روشهایی مثل پومودورو، نقشه ذهنی و کدگذاری با رنگ را یاد میگیرید.

فهرست
بهترین روش درس خواندن چیست؟(اینجا هستید)
۲. سیستم لایتنر در بهترین روش های درس خواندن
۳. تمرین مرور حرفهای (توزیعی)
۷. استفاده از کدگذاری با رنگ به عنوان بهترین روش درس خواندن
۸. استفاده از نقشه ذهنی به عنوان بهترین روش درس خواندن
۱۰. استفاده از تکنیک پومودورو به عنوان بهترین روش درس خواندن
مراحل استفاده از تکنیک پومودورو
۱۲. روش درهمآمیختن به عنوان بهترین روش درس خواندن
شیوه پیادهسازی روش درهمآمیختن
شیوه پیادهسازی روش افزودن جزئیات
۱۴. روش استفاده از حواس پنجگانه
مسیر یادگیری بهترین روش درس خواندن با فرادرس چیست؟
بهترین روش درس خواندن چیست؟
بر اساس پژوهشهای انجام شده، روشهایی مانند SQ3R، کدگذاری با رنگ و تکنیک پومودورو از مؤثرترین و کاربردیترین شیوههای مطالعه به شمار میروند. هر یک از این روشها بر پایه شواهد علمی و تجربی طراحی شدهاند و هزاران دانشآموز و دانشجو در سراسر جهان برای بهبود کیفیت یادگیری خود از آنها استفاده میکنند. در ادامه، انواع روش درس خواندن مؤثر را نام میبریم.
- روش SQ3R
- سیستم لایتنر
- تمرین مرور حرفهای
- تمرین PQ4R
- تکنیک فایمن
- تمرین یادآوری
- کدگذاری با رنگ
- نقشه ذهنی
- تکنیک ساخت الگوی معنادار
- تکنیک پومودورو
- روش بارش کلامی
- درهمآمیختن
- شیوه افزودن جزئیات
- روش استفاده از حواس پنجگانه
- مطالعه پیش از خواب
- ورزش پیش از مطالعه
- تغییر محل مطالعه
هر کدام از انواع بهترین روش مطالعه، کاربردهای خاص خود را دارند که در جدول انتهای مطلب بیان شده است. در ادامه، هر کدام از آنها را بهصورت کامل توضیح میدهیم.

۱. روش SQ3R
روش SQ3R تکنیک مطالعه جامعی است که به افراد کمک میکند تا اطلاعات مهم را شناسایی و با بازدهی بسیار خوبی حفظ کنند. روش SC3R مخفف پنج گام است که فرایند مطالعه جامعی را محقق میکنند. با پیمودن این گامها، میتوانیم مطالعهای کارآمد و مؤثر داشته باشیم.
در ادامه، هر کدام از آنها را به تفکیک بیان میکنیم.
- «بررسی کلی» (Survey): بهجای اینکه تمام کتاب را بهطور کامل مطالعه کنیم، میتوانیم فصل اول را مرور کنیم و در ادامه، از تمام عناوین، زیرعنوانها، تصاویر و سایر ویژگیهای برجسته مانند نمودارها نُتبرداری کنیم.
- «طرح سؤال» (Question): تمام سؤالاتی که میتوانیم را از محتوای فصل طراحی میکنیم. برای مثال، این فصل در مورد چیست؟ تا چه اندازه در مورد این موضوع اطلاعات دارم؟
- «مطالعه» (Read): تمام فصل را بهطور کامل مطالعه میکنیم و سؤالاتی که در گذشته طراحی کردهایم را پاسخ میدهیم.
- «بیان از حفظ» (Recite): هنگامی که مطلب را بهطور کامل مطالعه کردهایم، میتوانیم آن مفاهیمی که خواندهایم را با کلمات خود خلاصه کنیم. در این فرایند، سعی کنیم نکات مهم را شناسایی کرده و بهیاد بیاوریم. همچنین، در گام دوم میتوانیم سؤالاتی که طراحیکردهایم را پاسخ دهیم.
- «مرور» (Review): هنگامی که تمام فصل را با این شیوه مطالعه کردهایم، ضروری است که با مرور مطالب، تمام اطلاعات را در ذهن خود تثبیت کنیم. در این راستا، میتوانیم با سؤالاتی که طراحی کردهایم از خود امتحان بگیریم و پاسخ هر سؤالی که بلد نیستیم را درون متن جستجو کنیم.
روش SQ3R از نظر سادگی و کارآمد بودن، بهترین روش درس خواندن برای متون حفظی است و میتواند برای تمام آزمونهای جامع یا نهایی مورد استفاده قرار بگیرد.
۲. سیستم لایتنر در بهترین روش های درس خواندن
«سیستم لایتنر» (Leitner System) یکی از تکنیکهای یادگیری مبتنی بر فلشکارت است. در این تکنیک، کارتهای خود را در جعبههای مختلفی قرار میدهیم تا زمان مورد نیاز برای استفاده هر کدام از جعبهها را مشخص کنیم. در ابتدا، تمام کارتها در جعبه اول هستند. اگر هر کدام از کارتهای جعبه اول را بهدستی پاسخ دهیم، آن کارت را میتوانیم به جعبه بعدی منتقل کنیم. همچنین، اگر پاسخ اشتباهی به کارت مورد نظر دهیم، میتوانیم آن را به جعبه قبلی منتقل کنیم یا در جعبه اول نگه داریم (اگر در حال حاضر در جعبه اول باشد).
در سیستم لایتنر، هر کدام از جعبهها نشان میدهد که مجموعه کارتهای داخل آن را تا چه میزانی مطالعه کردهایم و چقدر بر روی آنها تسلط داریم. در این صورت، میتوانیم از برنامه زمانی پیش رو برای مطالعه هر کدام از جعبهها استفاده کنیم.
- جعبه اول: مطالعه روزانه
- جعبه دوم: هر ۲ روز
- جعبه سوم: هر ۴ روز
- جعبه چهارم: هر ۹ روز
- جعبه پنجم: هر ۱۴ روز
در این تکنیک، بر روی کارتهای درون جعبه اول کمترین تسلط و بر روی جعبه پنجم، بیشترین تسلط را داریم. این تقسیمبندی باعث میشود تا با بیشترین بهرهوری ممکن درس بخوانیم و تعادل خوبی میان یادگیری مفاهیم مختلف ایجاد کنیم.

۳. تمرین مرور حرفهای (توزیعی)
تمرین مرور حرفهای یا «مطالعه توزیع شده» (Distributed Practice)، افراد را تشویق میکند تا بهجای مطالعه شب امتحانی، فرایند مطالعاتی خود را در بازه زمانی طولانیتری پخش کنند. هنگامی که ذهن ما موضوعی را فراموش میکند، تلاش بسیار بیشتری را صرف یادآوری آن میکند. با استفاده از تمرین مرور حرفهای، فرصتی را برای ذهن خود ایجاد میکنیم تا ایدههای ذهنی مختلف را بهیکدیگر مرتبط کند. در این صورت، ساختار اطلاعات در فرایند ذهنی منسجم میشود و با قرار دادن مطالب جدید در ساختار منظم اطلاعاتی گذشته، بهراحتی مطالب مطالعه شده را بهیاد میآوریم.https://beta.kaprila.com/a//templates_ver2/templates.php?ref=blog.faradars.org&id=string-1&t=string¬itle=1&w=760&h=150&theme=base%20none&cid=2997096,2994921,2994914&wr=special,smart,tag&pid=54
در ادامه، مراحل انجام تمرین مرور حرفهای را بیان میکنیم.
- روز اول: یادگیری مطلب در کلاس، ویدئوی آموزشی یا کتاب
- روز دوم: مراجعه مجدد و مرور مطالب
- روز سوم: مراجعه مجدد و مرور مطالب
- روز هشتم: مراجعه مجدد و مرور مطالب
- روز پانزدهم: مراجعه مجدد و مرور مطالب
نکته مهم در تمرین مرور حرفهای، شروع زود هنگام فرایند آموزشی است تا زمان مورد نیاز برای یادگیری را داشته باشیم. در ابتدای هر ترم، زمانی را بهصورت روزانه برای مطالعه و مرور اطلاعات اختصاص دهیم. حتی اگر امتحانات چند ماه بعد باشد، این تمرین به ما کمک میکند تا زمان امتحان را فراموش نکنیم و نسبت به آزمون خود، مسئولیتپذیر باشیم. تمرین مرور حرفهای بهترین روش درس خواندن برای بهیادسپاری اطلاعات عمری و طولانیمدت است.
۴. تمرین PQ4R
تمرین PQ4R نیز یکی از فعالانهترین رویکردها برای یادگیری، فهم کامل و بهیادسپاری اطلاعات است. مانند تمرین SQ3R، نام این تمرین نیز مخفف ۶ مرحله مختلف است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
- «پیشمطالعه کلی» (Preview): قبل از شروع مطالعه، نگاهی کلی به مطالب فصل میاندازیم تا اطلاعاتی کلی از ایدههای بیان شده و موضوع درس بهدست بیاوریم. در این مرحله، شروع به ورق زدن فصل میکنیم و عناوین، زیرعنوانها و نوشتههای هایلایت شده را در نظر میگیریم.
- «طراحی سؤال» (Question): سؤالاتی را مرتبط با عناوین مورد نظر مطرح میکنیم. برای مثال، «چه اطلاعاتی در مورد موضوع فعلی دارم؟» یا «چه انتظاری از مطلب موجود دارم؟»
- «مطالعه» (Read): تمام مطالب موجود در فصل را میخوانیم و سؤالات طراحی شده را از خود میپرسیم. در این راستا، تلاش میکنیم تا به تمام سؤالات پاسخ کاملی بدهیم.
- «یافتن جواب پرسشها» (Reflect): اگر در مرحله مطالعه نتوانستیم به تمام سؤالات موجود پاسخ دهیم، تلاش میکنیم تا پاسخ را بهیاد بیاوریم و اگر باز هم نتوانستیم، در متن موجود بهدنبال پاسخ باشیم.
- «بیان خلاصهای با کلمات خود» (Recite): با واژهها و کلمات خود شروع به نوشتن یا بیان خلاصهای از مطالب فصل کنیم.
- «مرور کلی» (Review): یکن مرتبه دیگر تمام مطلب فصل را بهطور کامل مرور میکنیم و به سؤلاتی که جواب داده نشدهاند پاسخ میدهیم.
تمرین PQ4R نیز مراحل کاملتری نسبت به SQ3R دارد و اگر بهدنبال بهترین روش درس خواندن هستیم، میتواند بهعنوان یکی از مهمترین گزینهها باشد.

۵. تکنیک فایمن
«تکنیک فاینمن» (Feynman) راهکاری مؤثر برای یادگیری و فهم عمیق مطالب است. در این تکنیک، مطلبی که سعی در یادگیری آن داریم را با بیان ساده و عبارات روشن توضیح میدهیم. ایده بنیادین این تکنیک، به این صورت است که «اگر سعی داریم مفهومی را بهشکل عمیق یاد بگیریم، سعی کنیم تا آن مفهوم را بهسادهترین شکل ممکن توضیح دهیم». با انجام تکنیک فاینمن، ذهن ما تلاش میکند تا جوانب مختلف موضوع را در نظر بگیرد و همه آنها را مطرح کند. در این صورت، نقائص یادگیری خود را بهسرعت متوجه میشویم و فرایند یادگیری نیز بسیار سریعتر و در عینحال عمیقتر خواهد بود.
در ادامه، مراحل استفاده از تکنیک فاینمن را بیان میکنیم.
- در بخش بالایی کاغذ خالی، عنوان یا موضوعی که قصد یادگیری داریم را مینویسیم.
- سپس، آن موضوع را با کلمات خود بنویسیم، بهشکلی که انگار قصد آموزش آن را به فرد دیگری داریم.
- آنچه که نوشتیم را مرور کنیم و اشتباهات یا نقائص موجود در متن را تشخیص دهیم. با شناسایی اشتباهات، به یادداشتهای گذشته یا منابع مطالعاتی رجوع کنیم و بهدنبال پاسخ پرسش مورد نظر باشیم.
- در نهایت، اگر بخشهایی از نوشته شما دارای اصطلاحات تخصصی یا پیچیدگیهای زبانی است، این بخشها را بهصورت مجدد و با عبارات سادهتر بنویسیم، انگار برای فردی توضیح میدهیم که هیچ پیشزمینه علمی در حوزه مورد نظر ندارد.
تکنیک فاینمن از نظر عمیق یادگیری و فهم همهجانبه از موضوع آموزشی، میتواند یکی از مهمترین نامزدهای بهترین روش درس خواندن باشد.
۶. تمرین یادآوری
در تمرین یادآوری مبتنی بر یادگیری از طریق سؤال است. در این تکنیک، بعد از مطالعه مطلب مورد نظر و طراحی سؤالاتی در مورد آن، با استفاده از اطلاعاتی که در ذهن داریم، به سؤالات طراحی شده پاسخ میدهیم. بر اساس مطالعات، یادآوری پاسخ سؤالات در مطالب ذهنی تأثیر بسیار بیشتری نسبت به جستجوی پاسخ در میان متون کتاب دارد. همچنین، عدهای در هنگام استفاده از فلشکارتها، به اشتباه خیال میکنند که پاسخ سؤالات را میدانند و بهمحض دیدن سؤال، کارت را برمیگردانند و جواب را مشاهده میکنند. در حالیکه، اگر بعد از مشاهده سؤال، بهطور کامل پاسخ مورد نظر را بگویند و در ادامه، فلشکارت را برگردانند، متوجه میشوند بسیاری از جوابها را بهطور کامل نمیدانند. پاسخ به سؤالات از اطلاعات حفظی در فلشکارت و استفاده درست از این ابزار، تأثیر بسیار چشمگیرتری نسبت به دیدن سؤال و رجوع در لحظه به پاسخ دارد.
در ادامه، راهکارهای مختلف را بیان میکنیم که با کمک آنها، میتوانیم تمرین یادآوری را در فرایند درس خواندن پیاده کنیم.
- بهکار گرفتن تستهای تمرینی: استفاده از تستها یا سؤالات آماده برای ارزیابی خود، بدون نگاه کردن به کتابها یا یادداشتهایی که تهیه کردهایم.
- طراحی سؤالات: معلم خود باشیم و سؤالات خود را از مهمترین نکات موجود در مطلب طراحی کنیم. اگر در گروه مطالعاتی هستیم، سایر افراد را به طراحی سؤال تشویق کنیم و در نهایت، سؤالات یکدیگر را پاسخ دهیم.
- استفاده از فلشکارت: میتوانیم با نوشتن سؤالات و پاسخ در دو سمت برگههای کوچک، فلشکارتهای خود را درست کنیم، اما همانطور که گفته شد، حتماً دقت داشته باشیم تا زمانی که پاسخ سؤالات را بهصورت ذهنی ندادهایم، آنسوی فلشکارت را نگاه نکنیم.
تمرین یادآوری بهترین روش درس خواندن برای حفظ بلندمدت مطالب است. بهعبارت دیگر، اگر با این تکنیک مطالب را یاد بگیریم، تا مدتها مطالب حفظ شده را به خاطر خواهیم سپرد.

۷. استفاده از کدگذاری با رنگ به عنوان بهترین روش درس خواندن
حفظ کردن نکات مهم در یادداشتهای شلوغ و بههم ریخته، بسیار سختتر است. برای جلوگیری از این بینظمی و شلوغی، میتوانیم از رنگهای مختلف استفاده کنیم. تکنیک کدگذاری با رنگ، شیوهای پویا برای سازماندهی اطلاعات آموزشی است. همچنین، به افراد کمک میکند تا با اولویتبندی مطالب، در کمترین زمان ممکن، بتوانیم مطالب با اولویتهای بالاتر را مرور کنیم. یکی از مطالعات اخیر بهخوبی نشان داده که استفاده از رنگهای مختلف، نیمکره راست را فعال میکند و منجر به تقویت فعالیت حافظه و ذخیرهسازی اطلاعات میشود.
همچنین، مطالعه مشابهی نشان داده است که رنگهای گرم (قرمز و زرد) میتواند فضای آموزشی مثبت و انگیزانندهای را ایجاد کند. این فضای آموزشی نهتنها باعث تقویت فهم عمیق از اطلاعات میشود، بلکه به افراد کمک میکند تا ارتباط عمیقتری با مطالب برقرار کنند. در نتیجه، هر چقدر از رنگهای گرمتری برای کُدگذاری استفاده کنیم، توجه بیشتری به مطالب خواهیم داشت و احساسات ما بیشتر برانگیخته میشود. این برانگیخته شدن احساسات به ما کمک میکند تا یادآوری بسیار عمیقتر و دقیقتری داشته باشیم.
با توجه به مطالب گفته شده، میتوانیم از دستورالعمل زیر برای کُدگذاری رنگ خود استفاده کنیم.
- مطالب کلیدی: برای نوشتن یا مشخص کردن مطالب کلیدی از رنگ قرمز استفاده کنیم.
- مطالب مهم: برای نوشتن یا مشخص کردن مطالب مهمتر از رنگ زرد استفاده کنیم.
- عناوین: برای متمایز کردن عناوین از هر رنگی بهغیر از مشکی یا سفید استفاده کنیم.
توجه داشته باشیم که بههیچ عنوان نباید همه مطالب را رنگی کنیم یا با رنگهای مختلف بنویسیم. این کار، حساسیت چشمهای ما را از توجه به رنگهای مختلف از بین میبرد. تنها مهمترین مطالب را بر اساس دستورالعمل بالا کُدگذاری رنگی کنیم. روش کُدگذاری با رنگ، از نظر دسترسی سریع به مطالب مهم، بهترین روش درس خواندن است.

۸. استفاده از نقشه ذهنی به عنوان بهترین روش درس خواندن
اگر شیوه یادگیری شما بهصورت مشاهدهای است، میتوانیم از روش مطالعه «نقشه ذهنی» (Mind Mapping) استفاده کنیم. در این تکنیک، مفاهیم مهم را در نمودارهای متعدد بهصورت دیداری سازماندهی میکنیم. برای نوشتن نقشه ذهنی، کلیدیترین و کلیترین عبارت را در وسط صفحه مینویسیم. در مرحله بعد، عبارات و سایر ایدههای مهم و کلمات کلیدی را اطراف عبارت قبلی مینویسیم و با خطی به آن وصل میکنیم. این روند را با عبارات اولویت بعدی انجام میدهیم تا تمام عبارات را بههمین صورت ترسیم کرده باشیم.
ساختار نقشه ذهنی، شباهت بسیار زیادی به شیوه ذخیرهسازی اطلاعات در ذهن ما دارد. یادداشتبرداریهای خود را بهصورت نقشه ذهنی بنویسیم، این فرایند باعث میشود تا ذهن ما ارتباط بسیار بهتری با مطلب برقرار کند و در نتیجه، فرایند درک مطلب بسیار راحتتر خواهد بود. نقشه ذهنی به ما کمک میکند تا تصویری کلی از ارتباط میان مفاهیم و ایدهها داشته باشیم.
در ادامه، شیوه تدوین نقشه ذهنی را بیان میکنیم.
- انتخاب هسته: ابتدا برگه کاغذ خالی برداریم (یا از ابزار آنلاین استفاده کنیم) و موضوع مورد مطالعه خود را وسط آن بنویسیم. برای مثال، وسط برگه عبارت «رشد کودک» را مینویسیم.
- ایجاد شاخه اصلی: یکی از مفاهیم مهم را به عبارت «رشد کوچک» وصل کنیم. برای مثال، عنوان یکی از دروس موجود در آن فصل را مینویسیم. این عنوان میتواند «مراحل رشد» باشد.
- ایجاد شاخههای زیرمجموعه: در ادامه، ایدهها و مفاهیمی پایینتر را به شاخه اصلی متصل میکنیم. ضرورت دارد که این زیرشاخهها مرتبط با شاخه اصلی باشند. برای مثال، میتوانیم عبارات «حسی-حرکتی»، «پیش عملیاتی»، «عملیات عینی» و «عملیات انتزاعی» را ذکر کنیم.
برای تدوین نقشه ذهنی، میتوانیم از رنگهای مختلف استفاده کنیم تا به فهم عمیقتری برسیم. نقشه ذهنی بهترین شیوه درس خواندن از نظر سازماندهی کردن اطلاعات است.
۹. تکنیک ساخت الگوی معنادار
«تکنیک ساخت الگوی معنادار» (Mnemonic) به افراد کمک میکند تا اطلاعات را بهشکلی کارآمدتر به یاد بیاورد. کلمه Mnemonic ریشهای یونانی دارد و بهمعنای «ارتباط با حافظه» است. هدف از ساخت این تکنیک، حفظ کردن موضوعات پیچیده یا اطلاعات طولانی مانند اسامی، تاریخها و حوادث مختلف است. این تکنیک، شیوههای خلاقانه و متعددی دارد که رایجترین آنها شامل استفاده از کلمات مخفف، تصویرسازی، ریتم، درست کردن شعر یا جملات است.

انواع Mnemonic
در ادامه، انواع راهکارهای Mnemonic را توضیح میدهیم.
- تصویری: در این تکنیک، از تصاویر ذهنی برای یادآوری موضوعات استفاده میکنیم. برای مثال، برای حفظ کردن نام یک پژوهشگر مانند «زیگموند فروید»، تصویری از آن را با لباسی غیرعادی یا در حال انجام کاری غیرعادی تصور کنیم. برای این کار، میتوانیم فروید را با موهای فِر در نظر بگیریم که سوار ماشین فُورد شده و در مسیر شمال در حال رانندگی است درحالیکه مراجعهکننده او در صندلی عقب دراز کشیده است.
- بههم چسباندن حروف ابتدایی: برای مثال، اگر بخواهیم اسامی روانشناسان رفتارگرا مانند جان واتسون، ایوان پاولوف و بیاف اسکینر را بهخاطر بسپاریم، میتوانیم از واژه «جاب» استفاده کنیم.
- واجآرایی: از کلماتی با صدا یا حروف آغازین یکسان استفاده کنیم. این شباهت باعث میشود تا اطلاعات را بهسرعت حفظ کنیم و برای مدت بیشتری به ذهن بسپاریم. برای مثال، اگر میخواهیم کلمه عرفان را به یاد بیاوریم، بهدنبال کلمهای با صدا یا حرف یکسان مانند «عشق» بگردیم تا آن را بهیاد بیاورد.
- کلیدواژه: کلمات یا مفاهیم تازه را با مفاهیم آشنا در ارتباط قرار دهیم. برای مثال، اگر میخواهیم کلمه «نورونهای آینهای» را حفظ کنیم، میتوانیم آن را به کلمه آینه مرتبط کنیم. در ادامه، اگر نیاز شد تا «ماهیچه چکشی در گوش» را حفظ کنیم، این عبارت را به عبارت «نورونهای آینهای» مرتبط خواهیم کرد. وجه تشابه هر دو عبارت، ترکیبی از کلمات تحصصی و وسایل منزل است. هر چقدر کلمه جدید را بهشکل بهتری با ساختارهای قدیمی و عمیق مرتبط کنیم، احتمال یادآوری آن کلمه افزایش مییابد.
- موزیکال: از کلمات یا عبارات ریتمیک یا موزیکال برای حفظ کردن مفاهیم استفاده کنیم. برای مثال، برای حفظ کردن برخی از شعرای قرن هفتم مانند بابا افضل کاشانی، بدر جاجرمی و بساطی سمرقندی میتوانیم از عبارت «بابا بدر بساطی سه کلمه قاطی» استفاده کنیم. این بیت به خوبی میتواند در حفظ کردن اسامی به ما کمک کند.
- ساخت جملات: با استفاده از کلماتی که نیاز به حفظ کردن آنها داریم، میتوانیم جملهای بسازیم تا آن را بهخاطر بسپاریم. برای مثال، اگر بخواهیم گروه ۱۷ام جدول تناوبی را حفظ کنیم. میتوانیم از جمله «فدای (F) کله (Cl) براقت (Br) ای (I) اتم (At)» استفاده کنیم. این عناصر، شامل فلوئور (F)، کلر (Cl)، برم (Br)، بد (I) و استات (At) میشود.
- ارتباط با مفاهیم آشنا: ایجاد ارتباطی میان مفاهیم شخصی یا مفاهیمی که در حال حاضر میدانیم با موضوعاتی که قصد یادگیری آنها را داریم. برای مثال، اگر قصد داریم نام گوستاو یونگ و آلفرد آدلر را بهعنوان شاگردان فروید حفظ کنیم، میتوانیم از نامهای آشنا در زندگی استفاده کنیم. برای مثال، اگر نام دوستان ما یوسف و آرشام است و همچنین، مادربزرگی با نام فریبا داریم، میتوانیم این جمله را در ذهن خود بسازیم: یوسف و آرشام به خاستگاری فریبا رفتند. هر چقدر جمله عجیبتری را انتخاب کنیم، داستان جالبتری درست میشود.
استفاده از تکنیکهای Mnemonic، نیاز به خلاقیت بالایی دارد. درصورتیکه کُدگذاریهای مناسب داشته باشیم، میتوانیم تا مدتها مطالب را به ذهن بسپاریم. این روش از نظر حفظ کردن سریع اطلاعات، بهترین روش درس خواندن است.

۱۰. استفاده از تکنیک پومودورو به عنوان بهترین روش درس خواندن
اگر بهدنبال شیوه ساده و بسیار مؤثری برای افزایش بازدهی درس خواندن هستیم، تکنیک پومودورو که در دهه ۱۹۸۰ توسط «فرانسیسکو سیریلو» (Francesco Cirillo) طراحی شد، میتواند بهترین گزینه باشد. پومودورو در اصل، یک برنامه زمانی برای درس خواندن است که به افراد کمک میکند تا تمرکز خود را در بالاترین حالت حفظ کنند و همچنین، یکی از بهترین راهکارهای درمان اهمالکاری درسی است. در ادامه، شیوه استفاده از تکنیک پومودورو را بیان میکنیم.
پست های مرتبط
9 آذر 1404
9 آذر 1404
دیدگاهتان را بنویسید